maandag 13 december 2010

Ding 22 Bibliotheek 2.0

Bibliotheek 2.0 is een blijvertje.... dus ik hoop dat de toevoeging '2.0' op den duur vervalt, daar het met het overzijn van de hype simpelweg 'het werk' van de bibliotheek is om gebruik te maken van allerlei 'dingen'.

Het grootste obstakel wel bij de 'digitale bibliotheek' is toch de beperkte content die erin ontsloten wordt, m.a.w. waar de klant direct iets mee kan. Waar er voor onderzoek en studie voldoende databanken zijn aangeboden en aangeschaft, is het aanbod van digitale (lees)boeken en materialen nog beperkt. Niet iedereen is immers uitgedaagd door de mogelijkheid om kranten van 100 jaar geleden te bekijken - hoe makkelijk dat ook gaat. En of we mensen voldoende kunnen betrekken, interesseren en meenemen in het actief meedenken, reageren en creeeren - dat zal de toekomst uitwijzen. Mr. Casey - die ooit de term 'library 2.0' ontwikkelde, stel zich wel de volgende strategie voor bibliotheken voor: "In particular, he described the need for libraries to adopt a strategy for constant change while promoting a participatory role for library users."
Dit wordt nog een hele kluif!

Ding 23 Evalueer...

Favoriete dingen...
het aanmaken van een blog en deze 'optuigen'. De regelmaat en discipline worden verder ontwikkeld de komende tijd... en het schrijven vind ik prettig, mits het 'vrij' is en ik me ertoe uitdaag.

Verrassende dingen....
de RSS-feeds en de vele mogelijkheden ervan om informatie bij te houden verraste me. Hierdoor begreep ik de achterliggende systematiek beter. Verrassend was ook dat tijdens de 9 maanden ik automatisch meer las, zag en besprak over 'nieuwe media' dan normaal.

Effect op mij en de organisatie....
in de organisatie is duidelijk geworden waartoe de medewerkers in staat zijn. Voor sommigen was het een confronterende 9 maanden en anderen ontdekten talenten in zichzelf. Met dit inzicht kunnen veranderingen in werkwijze en toepassing van 'dingen' beter ingezet worden - voor mediawijsheid bijvoorbeeld.

23dingen was voor mij....
de gelegenheid om uitgebreider alle dingen te bestuderen, waar ik voorheen wel van alles iets wist, heb ik nu de ervaringen opgedaan en werd uitgedaagd de stof beter te bestuderen. Door 23 dingen voel ik me minder 'alleen' in de wens en uitdaging om 'dingen' in te zetten waar dat winst oplevert - in tijd, in energie, in contact e.d.

Ding 10 Social bookmarking - Lekker!

Delicious kan me wel bekoren, doordat duidelijk is dat het delen van je favorieten kan leiden tot nieuwe links. Net als bij veel diensten waarin gebruikers met elkaar worden verbonden, is mijn probleem dat er dus nog meer boeiende info op mijn weg kom. Info die doorgenomen mag worden... en dat kost tijd. Ik vind de grootste uitdaging wel, hoe het zo te filteren dat het bij te houden is. Niet dat ik verwacht dat dit lukt, nu je eenvoudig wereldwijd van elkaars expertise gebruik kunt maken!

Ding 21 Aquabrowser en catalogi

Centre Ceramique is een van de weinige bibliotheken die de catalogus'wolk' niet geïntegreerd heeft. Dat vindt ik jammer, want het associatief zoeken, het ontdekken van alternatieve zoekwoorden en de 'grafische' indruk, blijft achterwege. Die woordencloud doet me denken aan:
Worldle: een wolk van woorden: die je creatieve geest uitdagen tot expressie.
Je kent ze wel, de 'woord-wolken' die in presentaties of posters uitnodigen tot lezen, je nek verrekken (net als boeketiketten in boekhandels) en je hersens pijnigen. Dat zelf zo'n wolk maken zo makkelijk is, verrastte me. Kwestie van wat woorden inrammelen en variëren met de instellingen - allemaal gewoon in de browser. Check it (rechterframe)! Wordle.net

Via deze handleiding en wat photoshop tricks, is de 100% professionele look zo gecreerd!

De mogelijkheid van widgets en kleine programma's die zich overal kunnen nestelen en diensten direct toegankelijk maakt, heeft zeker toekomst. Daarbij moeten we de mobiele (r)evolutie niet uit het oog verliezen!

Ding 14 Instant Messaging... chatten enzo...

Jaren geleden maakte ik kennis met chatten en op de een of andere manier beklijft het niet. Hoewel ik mezelf altijd erg grappig vind, tekstueel, doet het ook een beroep op mijn geduld, het wachten op de respons (zeker wanneer de ander niet met 10 vingers blind typt ;-)
Voor de bibliotheek zie ik de Chat of IM als een handige hulplijn die open blijft staan, voor de klant, de scholier en de student. Jongeren maken zo ook 'samen en alleen' hun huiswerk tenslotte. Aangezien bibliotheken nogal van regelen, roosters en reageren zijn, lijkt de flexibiliteit onvoldoende om dit ook in te gaan zetten. Misschien moeten we niet van onszelf verwachten dat we altijd bereikbaar moeten zijn.....

zondag 12 december 2010

Ding 19 Sociale netwerken en wat er te doen is..

Zoals de Social Media in Plain English uitlegt, ligt de kracht van sociale netwerken in het zichtbaar maken van verbindingen (tussen mensen, organisaties, onderwerpen e.d.). De bekende stelling dat ieder persoon via 6 'verbindingen' met elke andere persoon op de wereld verbonden is, geldt in de web2.0 wereld niet meer. Het zijn nog maar 4 stappen die ieder met ieder verbind - een paar honderd 'vrienden'/'contacts' op je sociale webpagina is namelijk gemeengoed.

Sociale netwerken draaien om 'delen'. De vraag is dus wat heeft de bibliotheek te delen met klanten? Aankondigingen van activiteiten, kennis van de collectie, hulp bij hulpvragen e.d.

dinsdag 7 december 2010

Ding 9 Visie op web 2.0

Web 2.0 - Weg ermee! De term wordt in mijn ogen steeds onhoudbaarder. Ten eerste is er helemaal geen sprake van een nieuw soort web - het was en is namelijk continu in ontwikkeling; ten tweede wordt web 1.0 steeds meer doorspekt met '2.0', door o.a. interactie toe te voegen.

Het is steeds eenvoudiger om zelf je stempel te drukken op je internet-ervaring en die van andere - daar blijkt een behoefte aan te zien, als we kijken naar de gretigheid die het nieuwe uitlokt. Voor bibliotheekbezoekers is interactie helaas nog maar beperkt mogelijk. Sure, we zijn per mail bereikbaar, kunnen digitaal geattendeerd worden en vanuit thuis catalogussen. Maar waar blijft de interactie? En wat doe je daar vervolgens mee?

Misschien moeten we niet alleen naar 'Wat zou Google doen' kijken, maar ook naar 'Wat zou ebay doen'; 'Wat zou amazon doen' en 'wat zou apple doen'. De schat van gebruikersgegevens (wie leest wat, hoe vaak) kan ook anoniem tot tal van diensten op maat leiden. Samenwerken, reageren, doorsturen, je mening geven, je laten adviseren door gelijkgestemden, het moet toch mogelijk zijn om landelijk dit te ontwikkelen. NBD Biblion, HKA (Bicat), debibliotheek.nl - waar blijft het?

Link een aanschafsuggestie automatisch naar een (kosten)overzicht met amazon, ebay, bol.com, bibliotheekreservering, ebook en ibl-aanvraag gecombineerd. En denk daarbij ook over de landelijke grenzen (automatisch vertaalde zoekactie).
Laat de klant a la marktplaats aangeven wat, voor wie, binnen welke straal, in welke categorie, wanneer en hoe graag (tegen kosten?) hij een materiaal wilt.

Een proef met de dienst 'aanvragen' (digitale vragendienst) via de chat loopt gelukkig. Aan ebooks, widgets en aquabrowser wordt gewerkt... maar het duurt allemaal zo lang. Zo lang, dat een andere unieke gelegenheid zich alweer aandient.

Ook denk ik aan: klantenservice via blogs en blogs rond databanken/informatiebestanden. Mogelijk dat ik zelf rond maatschappelijke stages of mediawijsheid een blog kan initiëren.

Up to date onderzoek over allerlei aspecten van web2.0, internetontwikkeling, gebruik etc door PEW internet.

Grappig: In Warslworth (London), was een kast met boeken voorzien van reactiekaartjes van lezers; 'toen ik dit boek las, voelde ik....' - kijk dat is nu helemaal web 2.0 Offline!

Ding 6 en Ding 7 Fotookes Flickr Fantastic

Ik maak graag foto's op reis, tijdens etentjes, Sinterklaas of van een interessant boek of aanbieding. Thuis laad ik alles keurig in iPhoto en worden ze automatisch gebackuped. Foto's maken is natuurlijk één ding - foto's beheren is iets heel anders! Hierin ben ik minder éénduidig en menigmaal is een ongeordende afbeeldingen-bibliotheek het resultaat. Ook loop ik er tegenaan, dat ik het zonde vind om foto's in de prullenmand te gooien - bang dat het nog eens van pas komt. Dat er dan ook taggen, sets en groupen bij komt, voelt tot op heden wel als een belasting. Ik bewaar dus foto's vooral offline, of maak een webalbum met iPhoto - dat ziet er altijd gelikt uit.

Voor Centre Céramique lijkt een betaalde flickr account een vereiste. Het houdt de foto's overzichtelijk voor bezoekers, door sets en groups aan te maken. Een probleempje zit hem wel in de tegenstelling tussen het aan de ene kant wensen van representatieve, verslaggevende beelden; en aan de andere kant de toestemming die we moeten vragen aan de mensen die erop staan. Het laatste dient in het draaiboek te worden aangegeven.

Voor de blog heb ik een 'wall' met foto's met de tag Centre Céramique van flickr, gemaakt. Dit is een toepassing die bij Ding 7 past.

Ding 8 Online plaatjes bewerken

Dat met digitale informatie, met bits en bytes, van alles te doen is, verbaasd weinig mensen meer. Dat dit ook voor het bewerken van foto's geldt, staat echter niet bij ieder helder op het netvlies. En aangezien we dagelijks miljoenen beelden gepresenteerd krijgen en (automatisch) verwerken, mag dit inzicht bij velen groeien en inzinken.
Ik doel hiermee o.a. op de bewerkte, ofwel 'gephotoshopte' plaatjes in bladen, kranten en reclames. Van het weghalen van een onschuldig sproetje, tot het optisch verlengen van benen, inkrimpen van vrouwentailles, opblazen van borstpartijen, wegpoetsen van ex-partners en het in scene zetten van reddingsoperaties in oorlogsgebieden.

Voor de 23dingen heb ik een button 'lifecoach' voor mijn blog aangemaakt. Privé bewerk ik wel eens foto's, door een deel zwart-wit te maken, waardoor de gekleurde delen extra oplichten.